dimecres, 29 de juliol del 2020

Conflent. Bastiments

Nou sostre comarcal aprofitant el cap de setmana a la zona de l'Alta Garrotxa. Aquesta entrada serà un pèl curiosa perquè... no teníem pas previst realitzar aquest sostre en aquesta sortida, però... a vegades les circumstàncies són capritxoses i ens han portat a engrossir la llista sense gairebé voler-ho.

La idea inicial era fer una circular al cric de Vallter, ascendint el Gra de Fajol gran i el petit des del Coll de la Marrana i descendint per la tartera fins al refugi d'Ulldeter. A mitja pujada, però, la boira va tapar el Gra de Fajol i la seva aresta i vam decidir allargar una mica la ruta fent la circular amb el Bastiments, sostre de la comarca nord-catalana del Conflent amb 2.881 msnm, i el Pic de la Dona com a extra.

Powered by Wikiloc

* Com que no teníem previst fer l'ascensió, no vaig gravar el track. Aquest és cortesia de l'usuari "tafanoll" que va realitzar la mateixa circular.

La ruta parteix des d'una de les darreres corbes de ferradura de l'ascensió a l'estació d'esquí de Vallter 2000. Podem aparcar el cotxe a qualsevol dels pàrquings que ja trobem a aquesta alçada i acostar-nos a peu fins al punt d'inici. Aquestes corbes tenen la peculiaritat d'estar nomenades amb els noms de grans carreres ciclistes internacionals. Si us agrada aquest esport, com a mi, és un al·licient més per venir a aquest bell paratge.

Des de la corba, aprofitant la petita vall que genera les primeres galopades del riu Ter, parteix un GR molt ben senyalitzat direcció Refugi d'Ulldeter i Coll de la Marrana. Estem a 2100 metres i el Bastiments prop dels 2900. De manera que, enfront nostre, tenim un ascens continuat durant gairebé 4 km.

El camí de pujada és molt agradable, ben fressat i còmode, car es tracta d'un GR. Anem ascendint sense pausa, però de manera còmoda si s'està acostumat a la muntanya. Les vistes ja se'ns van obrint i podem observar els primers grans cims de la zona: el Gra de Fajol Gran i el petit resseguint l'aresta. Aquest era l'objectiu inicial del dia, però la meteo ens ha fet canviar d'opinió.

El Gra de Fajol petit, en primer terme, i el gran a posterior, units per la carena.
Poc després creuem un pontet sobre el Ter (que es tracta encara d'un petit rierol de muntanya) i fem cap al refugi d'Ulldeter. Travessem el refugi i se'ns obre un prat alpí. Desapareixen els arbres i veiem per primera vegada el cim del Bastiments i el Coll de la Marrana, que comunica el Bastiments i el Gra de Fajol i permet transitar cap a la Vall de Núria seguint el GR 11.

El Gra de Fajol Gran (esquerra) i el Bastiments (dreta) units pel Coll de la Marrana
No queda una altra que tirar amunt. Ja tenim el Coll a la vista, el proper objectiu. El camí va ascendint sense pressa però sense pausa. EL darrer tram és el més costerut, però diversos revolts ens ajuden a guanyar alçada de manera còmode. Finalment arribem al coll, on descansem una estona fent un mos.

Descansant amb el Carles i el Marc
També ens serveix per comprovar que avui els núvols han decidit cobrir el Gra de Fajol, així que allargarem la ruta cap al Bastiments i el Pic de la Dona, i d'aquesta manera farem un nou sostre comarcal també!

Des d'aquest Coll les vistes són espectaculars dels cims de la zona i la continuació del GR camí a Núria passant pel Pic de la Fossa del Gegant.

Tenim ja el Bastiments a tocar. Poc més de 350 metres de desnivell per un camí, ara si, ben costerut, però que no inclou cap tram exposat ni grimpada. Així que, al ritme de cadascú, es pot realitzar sense cap problema.

Tenim el Bastiments a tocar
Després d'una curta però intensa tirada arribem a la Creu del Bastiments. Encara no som al cim, però, hem d'ascendir uns 30 metres més fins a arribar al punt més alt d'aquesta muntanya, on trobem un vèrtex geodèsic i un cartell. Ens trobem a 2.881 metres d'altitud, al sostre del Conflent, malgrat haver fet l'ascensió des de la comarca del Ripollès.

Les vistes de la zona més oriental del Pirineu català són espectaculars. Veiem l'imponent vessant nord-catalana, amb el proper Estany i cim de Bacivers. Per on veníem, veiem com el Gra de Fajol segueix ben cobert per núvols, hem pres una bona decisió, millor no jugar-se-la a l'alta muntanya!

El gra de Fajol envoltat d'amenaçadors núvols
Retornem cap a la Creu per seguir la nostra circular, abans però ens fem la foto de rigor des de la creu, com no podia ser d'altra manera.

Avui m'acompanyen el Carles, el Marc, el Joan i la Irene

Davallem el Bastiments resseguint el camí de la carena est. Aquest camí ens condueix cap al Coll de la Geganta resseguint la carena de la Cresta d'Ase. Ens trobem serpentejant la frontera entre el Ripollès i el Conflent tota l'estona. Pel camí gaudim de precioses panoràmiques dels dos vessants i observem com la nuvolositat va guanyant terreny de mica en mica.

Des del Coll de la Geganta podem observar l'Estany de Becivers des d'una altra perspectiva i resseguir el camí de baixada que hem fet des del Bastiments.

El camí de baixada des del Bastiments

L'estany de Bacivers, ara des d'una altra perspectiva
Des del Coll, únicament ens queda un darrer tram de no més de 30 minuts en lleuger pendent ascendent. A estones la boira ens atrapa, però ens permet arribar sense cap problema al cim del Pic de la Dona i observar unes boniques vistes. Els capritxosos núvols sembla que inunden el vessant nord-català, però protegeixen el circ de Vallter.

Ep, us pensàveu que me la deixava eh! La foto de grup al cim:

Ara tot ja fa baixada! Seguim un camí que va perdent metres de manera continuada, però sense cap tram amb moltíssim pendent i, gairebé sense adornar-nos, arribem a la Portella de Mentet. Aquí abandonem definitivament el camí fronterer i la carena de les muntanyes per perdre els darrers centenars de metres fins a l'estació d'esquí de Vallter seguint el Torrent de la Portella per un camí molt ben fressat entra prats alpins.

Una vegada a l'estació, solament caldrà apropar-se carretera avall fins al lloc on hem aparcat el cotxe.

Una circular estupenda i un nou sostre no planificat. Potser per aquest motiu encara deixa un millor sabor de boca!